Prøvesang

OPERANORGE

OPERAPRODUSENTENES NETTVERK

ARTIKLER

Avgansstudentene ved Operahøgskolen, KHIO, 2017

PRØVESANG I OPERAEN

 

Når man kommer som operasjef til et nytt land, er det essensielt å bli kjent med såvel landets sangtalenter som de etablerte sangerne man ikke har hørt før, sier Annilese Miskimmon. Det har hun gjort noe med.

 

En lørdag i oktober inviterte Annilese 38 sangere fra hele landet til å prøvesynge i husets storstue. For å sikre mest mulig uttelling for de tilreisende håpefulle og samtidig gi sjansen til at de fikk vist seg for flere, inviterte hun like godt 21 beslutningstakere fra hele OperaNorge, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

 

En prøvesang (eller hvilken som helst audition her i huset) krever et konglomerat av logistikk. Sangerne tas først i mot i resepsjonen, følges så til oppsangsrom og deretter til repetitør, før de geleides ned til hurtigskift for å være klar til å gå på scenen på angitt tidspunkt. Plankonsulent Solveig Riiser stod for den innviklete timeplanen denne gangen, mens Annileses assistent Hilde løp beina av seg for å passe på at skjemaet holdt. Det var lurt å ta på gode sko, sier Hilde, for skrittelleren gikk helt amok den dagen!

 

 

Det aller viktigste vi gjør er å ta alle kandidatene varmt imot og få dem til å føle seg trygge for logistikken, sier Hilde og Solveig. Når sangerne får denne etterlengtede, men også nervepirrende anledningen til å få synge for Operaens kunstneriske sjef og beslutningstakere fra andre norske operascener, skal de få konsentrere seg om det som er viktigst, nemlig å vise seg som artist fra sin beste side. Det er ikke så dumt å være gode menneskekjennere heller, sier Solveig, for nervøsitet oppleves veldig forskjellig. Noen leter febrilsk etter en de kan øse sin nervøsitet utover, mens andre går inn i "lukket valnøtt" og stenger alt og alle ute. Når disse to kategoriene plasseres samtidig i "hurtigskift" før de skal inn på scenen, må vi av og til gi noen vennlige hint til pratemakeren om å la valnøtta være i fred – og tilbyr oss selv som samtalepartnere.

 

Det er veldig morsomt å se hvor fort kandidatene endrer seg på få minutter. Mange kommer inn i resepsjonen som en "hvemsomhelst fra gata", men når de ti minutter senere kommer ut av oppsangsrommet, er noen av dem blitt forvandlet til en endorfinmettet diva i glitterkjole eller til en genser-og-bukse-jente i zenmodus, mens guttene er mer like i fremtoningen i sine mørke dresser.

 

Felles for alle er at de vet at de opererer i et tøft marked og at operaroller ikke vokser på trær. Kanskje tenker de at det hele er forgjeves, men innerst inne har nok alle et inderlig håp om å bli "oppdaget". Men selv om de ikke skulle få et tilbud den påfølgende uka, er det veldig viktig at store talenter ikke gir opp, sier Marit Wathne Jacobsen, som har vært fast tilhører på hele tre prøvesanger i høst. Alle som har sunget for Annilese eller noen av de andre beslutningstakerne i salen, blir husket. Kanskje finnes det ingen produksjon eller rolle som passer her og nå, men den etterlengtede telefonen kan kanskje komme om to år. Samtidig kan negative resultater etter flere prøvesanger få noen til å innse at kanskje operascenen ikke skal være deres scene i livet, for ikke alle har "alt". Gode stemmer er det alltid etterspørsel etter i andre sammenhenger. Men det er jo gledelig å kunne melde at høstens tre prøvesanger allerede har resultert i tilbud for noen.

 

OPERANORGE

OPERAPRODUSENTENES NETTVERK

KONTAKT OSS:

 

Kari Eikli

Den Norske Opera & Ballett

E-post kari.eikli@operaen.no

Tel. 4791 5112 /